Mensen haten graag verkopers van tweedehands auto’s en dealers van tweedehands auto’s. Verdorie, veel mensen houden er ook van om dealers van nieuwe auto’s te haten. Iedereen die ooit het gevoel heeft gehad dat hij werd “opgelicht” of onder druk werd gezet om iets te kopen dat hij niet echt nodig had of niet wilde, heeft waarschijnlijk een vrij lage dunk van de autoverkoopindustrie. En dit roept de vraag op – zijn autodealers niet overbodig aan het worden? Het korte antwoord is nee. Hier is waarom:
Tips die de verkoop van uw auto versnellen
Voor nieuwe auto’s werden de dealers de centrale plaats voor alles wat een consument nodig heeft voor de merken en modellen die de dealer voert. De autofabrikanten zijn eenvoudigweg niet opgezet om rechtstreeks met de consumenten zaken te doen. Toen de autobedrijven in de begindagen snel wilden uitbreiden over het hele land, konden zij onmogelijk alle detailhandelsvestigingen die zij voor ogen hadden, oprichten en exploiteren. Zij kozen voor het franchisemodel, zoals zovele andere bedrijven hebben gedaan, omdat het hen in staat stelde snel uit te breiden. De verschillende rollen die een dealership speelt zijn onder meer de volgende:
Gemak voor de klant: De rol die autodealers nu spelen, of het nu om nieuwe of gebruikte auto’s gaat, is ongelooflijk handig voor de klanten. Bij de dealers in hun buurt kunnen zij verschillende modellen zien en proefrijden om uit te vinden wat zij mooi vinden en wat aan hun behoeften zal voldoen. De meeste mensen hoeven niet ver te reizen om meerdere dealers te vinden.
Servicecentra: Sinds die begindagen zijn dealers (zowel nieuwe als veel gebruikte) de logische plaats geworden om onderhouds- en reparatiediensten te verlenen, onderdelen aan consumenten te verkopen en, in het geval van merkdealers, ook terugroepacties en garantieclaims af te handelen.
Papierwerk en verwerking. De aankoop van een auto is een complexe financiële transactie. Al het juiste papierwerk moet correct worden afgehandeld, en er moet voor worden gezorgd dat de juiste omzetbelasting wordt aangerekend voor de staat waar de dealer is gevestigd, om nog maar te zwijgen van het regelen van de financiering indien nodig. Dit zijn allemaal aspecten van de verkoop van auto’s waarmee de fabrikanten zich dankzij het dealermodel niet zelf hoeven bezig te houden. En dealers hebben deze complexe financiële transactie tot een wetenschap verheven.
Ze kunnen het in een verrassend korte tijdspanne doen.
Herconditionering. De markt van tweedehandsauto’s via opkoper bedrijfswagens dealers is de manier waarop we het meeste uit voertuigen halen gedurende hun levenscyclus. Zorgvuldig reconditioneren om een auto te herstellen betekent een tweede leven geven aan een andere eigenaar – en misschien nog een derde en vierde leven ook. Zonder deze essentiële reconditioneringstaak bij dealers zouden er veel meer auto’s eerder naar de schroothoop gaan dan nodig zou zijn.
Beheer van de markt voor tweedehands auto’s. Op de markt voor tweedehands auto’s helpen dealers de vraag en het aanbod in hun lokale gebieden te beheren. Zij zien waar vraag naar is en waar niet en stellen de prijzen dienovereenkomstig vast. Stelt u zich eens voor dat de markt voor tweedehands auto’s alleen zou worden beheerst door particuliere verkoop door eigenaars. Het zou één grote ramp zijn.
Kortom, dealers maken de hele auto-industrie na de fabricage een stuk efficiënter dan het zonder hen zou zijn.
Er is (nog) geen levensvatbaar alternatief voor autodealers
Er zijn mensen die hebben gezegd dat ze verwachten dat autodealers tegen 2025 niet meer zullen bestaan. Echt waar? En hoe zullen mensen hun auto’s kopen als ze niet bij een dealer kopen? Misschien rechtstreeks van de autofabrikanten? Het probleem met dit idee is dat auto’s verkopen niet natuurlijk is voor bedrijven die ze maken. Als zij verantwoordelijk zouden zijn voor de verkoop, zou het hele gebeuren waarschijnlijk een nachtmerrie van epische proporties worden. Dit wil niet zeggen dat er op een dag geen levensvatbaar alternatief zal zijn, maar wat dat ook moge zijn, het is er nu zeker nog niet. Anderen denken dat de dappere nieuwe digitale wereld van de 21e eeuw zeker betekent dat het allemaal online zal gebeuren, toch? Lees de echte klantenbeoordelingen van plaatsen die auto’s volledig online verkopen en u zult snel beseffen dat dit verre van een levensvatbaar alternatief is. Er is ook één zo’n bedrijf in het bijzonder dat zichzelf aanprijst als zijnde geen dealerbedrijf. Maar geloof de hype niet. Het is door en door een dealerbedrijf, ook al proberen ze het contact tussen mensen in het autoverkoopproces tot een minimum te beperken. Bekijk ons vorig artikel over de Top 4 Redenen om geen tweedehands auto’s online te kopen.